Ile można zyskać?

Moje Auto nr 4. kwiecień 2000 

str. nr. 47

Dla jednych liczy się wzrost mocy, inni za największy atut aktywatorów magnetycznych uważają zmniejszenie emisji szkodliwych spalin. Wszyscy jednak zgodnie chwalą sobie oszczędności, jakie dzięki multimagom zostają w kieszeni na stacjach paliw.

Ile więc można oszczędzić. montując multimagi? To sprawa względna. Rezultaty zalezą przecież od stanu technicznego auta i stylu jazdy kierowcy. Wiele na ten temat mają do powiedzenia mechanicy samochodowi.

Oto wypowiedź Tadeusza Gawdy z firmy „Montag" w Lublinie. tel. ( 0-81 ) 743-09-15. 0-603 656 049

„Dziennik Wschodni" - największy w województwie lubelskim, prowadził przez kilka miesięcy badania magnetyzera multimag w trzyletnim CC 700 o przebiegu 44,5 tys. km. Samochód był własnością czytelnika - p. Ryszarda Rękasa ze Świdnika i został sprawdzony przez doświadczonych diagnostów. Silnik był w dobrym stanie. Badania przed i po 1900 km z multimagiem dokonano w autoryzowanej stacji FIAT-a POSiCZ Polmozbyt w Lublinie.

Samochód bez aktywatora magnetycznego spalał ( jazda mieszana - miasto + trasa ) średnio - 5,7 litra/100 km. Po przejechaniu 1900 km z multimagiem zużycie to spadło do 5 litrów, a więc o 13%. Toksyczność spalin przy 3000 obr./min. spadła: CO o 32%. HC o 53%; natomiast przy 1100 obr./min: CO o 15% i HC o 30%.

Licząc oszczędność paliwa (przy cenie 3 zł za litr) zwrot kosztów zakupu magnetyzerów multimag następuje:

• w samochodach małolitrażowych po ok. 5.000 km;

• w samochodach gaźnikowych powyżej 1100 cm: 3.000 - 4.000 km;

• w samochodach wtryskowych: 6.000 - 8.000 km.

To bardzo szybki zwrot kosztów, a przecież urządzenie to po kilu latach można zamontować w następnym samochodzie. Multimag to także ochrona silnika, jego większa moc i mniej obciążony katalizator.

Multi – air w praktyce

Montując pierwsze egzemplarze podstawek multi-air miałem pewne obawy co do wyników i skutków ich działania. Moje obawy brały się z faktu, ze jeżeli zubożymy mieszankę paliwowo-powietrzną w silniku spalinowym, to otrzymamy wzrost temperatury pracy silnika (zwłaszcza głowicy) oraz wzrost zawartości HC w spalinach. Z drugiej strony jednak przystawka stanowi komplet z magnetyzerem multimag, który w silniku spalinowym powoduje akurat odwrotne skutki do tego, co napisałem o działaniu samej podstawki zubożającej mieszankę.

Magnetyzer ma duży wpływ na temperaturę pracy głowicy silnika spalinowego. To korzystne oddziaływanie magnetyzera zostało wielokrotnie udowodnione w sporcie samochodowym, powodując większą odporność sprężonych silników na wypalanie uszczelki pod głowicą. Pierwsze testy nie potwierdziły moich obaw. Silniki z podstawką i magnetyzerem pracowały stabilnie w zakresie obrotów biegu jałowego, przejścia do wysokich obrotów były płynne pozbawione „dziur". Analiza porównawcza spalin przed założeniem podstawki i po zamontowaniu potwierdziła założenia twórców urządzenia jeżeli chodzi o założone spadki zawartości CO i HC w spalinach. Właściwości trakcyjne samochodu uległy wyraźnej poprawie.

Moja firma jest zaangażowana w sport samochodowy i właśnie tu widzę duże możliwości zastosowania tego układu dla początkujących zawodników. Przez odpowiedni dobór dysz paliwa i nastaw gaźnika, możemy poprawić znacznie osiągi fiacika stosunkowo małymi kosztami.

Lech Węglarski

 Opinie specjalistów

„Auto Centrum Kaczmarczyk S.A” - Seat Kraków, tel. ( 0-12 ) 658-66-50

Montujemy multimagi prawie dwa lata w naszej stacji Seata. Sprawdziły się doskonale we wszystkich modelach tj. Ibizach, Cordobach i Toledo. Uzyskaliśmy kilkunastoprocentowe oszczędności paliwa, spadek toksyczności ( CO i HC ), często do wielkości niewykrywalnej przez analizator spalin oraz wyraźna poprawę kultury pracy silnika. Zapraszamy do naszego serwisu.

Kazimierz Stożek, Stacja BMW i Volvo, Kraków tel. (0-12) 633-68-01

Moim hobby jest tuning i przeróbki samochodów. Do przerabianych maluchów montuję multimagi i podstawkę pod gaźnik multi-air. Wzrost mocy silnika i jego dynamiki zadziwił mnie i kolegów. Bez tych urządzeń nie jest możliwe zlikwidowanie „dziur" między biegami w silniku gażnikowym.

Od kilkunastu lat prowadzę stację, w której serwisujemy samochody BMW i Volvo. Od ponad 2 lat także montuję multimagi. Jeżeli samochód jest sprawny technicznie, nie zdarzyło się, aby klient nie zauważył oszczędności paliwa. Często kształtuje s ię ona na poziomie do 1,5 litra. Łatwo można wykazać także spadek toksyczności spalin za pomocą analizatora. Nawet samochody gaźnikowe potrafią spełniać normę toksyczności przewidzianej dla samochodów z katalizatorem.

Moim hobby jest tuning i przeróbki samochodów. Do przerabianych maluchów montuję multimagi i podstawkę pod gaźnik multi-air. Wzrost mocy silnika i jego dynamiki zadziwił mnie i kolegów. Bez tych urządzeń nie jest możliwe zlikwidowanie „dziur" między biegami w silniku gaźnikowym.

Podpis pod zdjęciem : Lech Węglarski Firma "MAG" Nowy Sącz ul. Jagiellońska 50a/5, tel. ( 0-18 ) 44-203-51

Copyright by B.K.M. Trust International Poznan. Wszystkie prawa zastrzeżone.