Czy magnetyzery są potrzebne?

Moje Auto nr 3. marzec 2000 

str. nr. 49

Jak bumerang powraca pytanie - czy magnetyzery są potrzebne? Stawiają je kierowcy i mechanicy nie w celu zakwestionowania ich przydatności, lecz uzyskania wiarygodnych odpowiedzi.

Odpowiedź przynosi samo życie, albowiem np. aktywatory magnetyczne multimag, są poddawane testom i ocenom eksploatacyjnym fachowców oraz z powodzeniem funkcjonują w tysiącach samochodów. Niedawno tygodnik "Motor" przeprowadził - przy współpracy firmy Dukiewicz - badania eksploatacyjne samochodu Fiat Siena. Potwierdziły one korzystny wpływ multimagów na pracę silnika i redukcję związków toksycznych spalin oraz ograniczenie zużycia paliwa. Do tych badań powrócimy w następnym numerze.

Dziś na pytanie - czy magnetyzery są potrzebne? odpowiada dr inż. Andrzej Szczypiorowski z Instytutu Inżynierii Politechniki Częstochowskiej.

Nawet nowoczesne silniki spalinowe, z pięcioma zaworami na każdym cylindrze i układami elektronicznymi nowej generacji - potrzebują magnetycznej aktywacji, czyli obróbki paliwa. Gdyby najlepsze współcześnie konstrukcje silników zapewniały pełne spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, to katalizatory nie byłyby potrzebne. Nie musiałyby dopalać tego, czego nie udało się spalić w komorze silnika. Ciągle jednak wyrzucają zbyt dużo niespalonego paliwa w postaci trujących a zarazem palnych gazów, jak tlenek węgla i węglowodory.

Dlaczego multimag działa nawet w najnowszych silnikach?

- Okazuje się. że procesy decydujące o spalaniu paliwa w komorach silnika są przypadkowe i niepowtarzalne. Jest z nimi tak, jak z powtarzalnością liczb wygranych w Toto-Lotku. Maszyna losująca jest ciągle ta sama, liczba kulek wrzucanych do niej również nie ulega zmianie, ale wylosowane liczby za każdym razem są inne.

Podobnie jest z całym procesem przygotowania i przepływu paliwa i powietrza, tworzeniem mieszanki, pól stężeń ładunku, wydzielaniem ciepła etc. Procesy te są zróżnicowane w silnikach o różnych systemach spalania.

Znane są różne typy magnetyzerów. Nie wszystkie są skuteczne.

- Tradycyjne magnetyzery europejskie i ich "analogi" działają na ogół wybiórczo, w pewnych zakresach pracy silnika. Zbudowane  są bowiem na tradycyjnych magnesach o równych objętościowych gęstościach energii między biegunem północnym :"N" a południowym "S". Japońscy specjaliści od produkcji magnesów ceramicznych twierdza, że istnieje aż 17 parametrów technicznych, decydujących o ich jakości i stabilności pracy w okresie eksploatacji. Z doświadczeń i badań prowadzonych przez zespół naukowców Międzynarodowego Centrum Aktywacji Magnetycznej "Ekocentrum" wynika, że zbudowanie aktywatorów dobrej jakości wymaga dostępu do bardzo nowoczesnej aparatury.

Zespół naukowców i praktyków we współpracy z Research Center for Advanced Energy Conversion na uniwersytecie Nagoya, doprowadził do skonstruowania aktywatorów magnetycznych na podstawie nowatorskiej w skali światowej technologii " know – how „ Specjaliści japońsy, szwedzcy i polscy opracowali nie tylko atywatory Multimag i Ecomag do samochodów osobowych i ciężarowych, lecz również aktywatory i technologię aktywacji pyłu węglowego i mazutu, co stanowi nowość w skali światowej.

Dziękuję za rozmowę.

TG

  Opinie

Marian Wierzbowski, Artur Jelonek, F.H. Auto-Wanda, Kraków, ul. Broniewskiego 1, tel. (0-12) 648 50 66, 648 50 81 wew. 38.

Sprzedajemy i montujemy multimagi od ponad dwóch lat. Na początku przeprowadziliśmy eksperyment zakładając je do naszych samochodów prywatnych i służbowych. Największe efekty uwidoczniły się w poczciwym żuku. Samochód stał się żwawszy, cichszy i poprawiły się osiągi. Nie do pomyślenia jest aby żuk z 1990 r. bez żadnych przeróbek, tylko z multimagiem FE i dobrze wyregulowanym gaźnikiem, mógł osiągnąć 130 km/h, a jednak w naszym przypadku to prawda.

Jedna rada: jeśli ktoś chce zaoszczędzić paliwo musi posiadać odrobinę silnej woli i nie wykorzystywać tego. że samochód z aktywatorami lepiej przyspiesza i jest mocniejszy. Wiem z własnego doświadczenia, że jak samochód jest żwawszy to chce się ostrzej jeździć ( bo czemu nie ), a to niestety błąd. Należy jeździć tak, jak dotychczas, kiedy nie mieliśmy aktywatora, wówczas efekt będzie wręcz zaskakujący.

Copyright by B.K.M. Trust International Poznan. Wszystkie prawa zastrzeżone.