Grunt to regulacja

Moje Auto nr 1. styczeń 2000

str. nr. 53

Aktywatory magnetyczne FE, mimo że proste w montażu, wymagają regulacji gaźników.

Jak się okazuje, niektórzy mechanicy nie znają procedury prawidłowej, zaś regulacja tradycyjna powoduje efekt odwrotny od zamierzonego, czyli wzrost zużycia paliwa i spadek mocy.

Oto wyjaśnienie procesu regulacji gaźnika na przykładzie samochodu Cinquecento 700.

Przed zamontowaniem aktywatora multimag FE.

 

Załóżmy, że auto, sprawne technicznie, z nastawami fabrycznymi, wykazuje bardzo równomierną i stabilną pracę silnika na biegu jałowym przy następujących wartościach emisji: CO 1,5%   HC 240 ppm   n=850 obr./min.

 

Po zamontowaniu aktywatora multimag Fe

Po przejechaniu ok. 1600-2000 km w trakcie 90 dniowego okresu nasycania magnetycznego komory spalania, nastąpiło zmniejszenie emisji CO i HC o 60% oraz wzrost obrotów silnika na biegu jałowym o 300 obr/min do wartości 1150 obr/min. Analizator spalin wykazuje więc wartości: CO 0,6% (1,5%--60%) HC 96 ppm (240 ppm-60%) n-1150 obr./min.

Co należy wówczas zrobić?

Dyszą składu mieszanki oraz zmianą położenia przepustnicy należy zmniejszyć obroty biegu jałowego do zalecanych przed producenta 875 min. z tolerancją 25 obr. Silnik będzie potrzebował znacznie więcej powietrza a mniej paliwa. Dokonując regulacji gaźnika za pomocą analizatora spalin, należy kierować się wyłącznie zapewnieniem silnikowi, równomiernej i stabilnej pracy, traktując odczyt znacznie niżej emisji CO i HC jako efekt i dowód działania aktywatorów magnetycznych. W żadnym przypadku nie wolno regulować gaźnika pod wartości emisji CO i HC, jakie były przed zamontowaniem aktywatora. Powrót z niższych wartości emisji CO i HC do poziomu pierwotnego, gdy C0= 1,5%, HC=240 ppm, oznacza błędną regulację i znaczne wzbogacenie mieszanki, czyli zwiększenie zużycia paliwa i pogorszenie parametrów silnika.

 

Dlaczego nie wolno powracać do wartości CO i HC sprzed zainstalowania aktywatora?  

              

Ustawienie gaźnika na pierwotny poziom emisji CO-1,5%, HC=240 ppm, po zainstalowaniu aktywatora, oznaczałoby, że wartości tych emisji bez aktywatorów byty znacznie wyższe od zmierzonych obiektywnie przez analizator. Wartość 1,5% CO po 60% redukcji oznacza, że wcześniej emisja wynosiła 3,75 % gdyż 3,75 - 60% = 1,5%. W przypadku HC pierwotna emisja (przed założeniem aktywatora) musiałaby wynosić 600 ppm, gdyż 600-60 %-240 ppm. Należy pamiętać, że każdy silnik spalinowy po aktywacji magnetycznej znacznie lepiej spala paliwo, czego dowodem jest mniejsza o 60-80% emisja CO i HC.

Opinie naukowców i praktyków z branży motoryzacyjnej są zgodne i potwierdzają, że mniejsza emisja CO i HC to lepsze spalanie, większa moc silnika i oszczędność paliwa.

(AS)

Opinie Fachowców

M. Bełtkowski, krakowski przedstawiciel Skody Auto-Centrum W&V. Bełtkowski Kraków ,ul. Libertów 466,tel. tel. (0-12) 270-35-01

Uruchomione ostatnio stanowisko do diagnostyki silnika i podzespołów jezdnych, wykorzystywane jest do pokazania skuteczności działania aktywatorów magnetycznych multimag podczas analizy spalin.

Montujemy te urządzenia od ponad roku i nasi klienci są zadowoleni ze znacznych oszczędności, jakie uzyskują w swoich nowoczesnych samochodach. W czasie codziennej eksploatacji muszą one być większe od 10%, aby właściciel mógł je zauważyć. Tak dzieje się właśnie po zamontowaniu multimagów.

Badania wykonane w samochodzie z silnikiem z wielopunktowym wtryskiem z katalizatorem w szczelnej kabinie wg Dyrektywy 94/12EC Reg. 83.03 Euro-2, po zamontowaniu multimagów wykazały następujące spadki:

Masa CO [g/km] spadek - 40%

Masa HC+NOx [g/km] spadek - 37%

O tyle mniej splin byłoby w alejach Trzech Wieszczów, gdyby wszystkie samochody miały katalizatory. W samochodach gaźnikowych efekty są jeszcze większe.

Robert Gałkowski, szef firmy „Robert" - P. M. Centrum Daewoo Gdańsk, Al. gen Hallera 132, tel. (0-58) 344-91-65

Nasza firma pragnąc rozszerzyć swoją ofertę na wymagającym gdańskim rynku, zainteresowała się magnetyzerami multimag. Klienci pytali często o to urządzenie, zyskuje ono bowiem coraz lepszą opinię. Nawet nieduże firmy motoryzacyjne dysponujące odpowiednim stanowiskiem i wiedzą, mogą błyskawicznie, bez przecinania przewodów zamontować komplet multimagów. Zadowolony klient wraca później, aby wymienić olej, opony, zamontować radio czy alarm.  

Copyright by B.K.M. Trust International Poznan. Wszystkie prawa zastrzeżone.