Co czwarte tankowanie darmo!

Moje Auto nr 7 - 8. 1999

str. nr. 57

Nasza redakcja uważnie śledzi „przebijanie się" aktywatorów magnetycznych multimag. Teraz chcemy jako pierwsi przedstawić nowe urządzenia towarzyszące aktywatorom - przystawkę powietrzną multi-air do silników spalinowych, gaźnikowych. Oba urządzenia, stosowane razem, oszczędzają do 25% paliwa przy odczuwalnym wzroście mocy i dynamiki auta, a także redukcję szkodliwych spalin.

• Jaka jest zasada działania przystawki? - pytam Krystiana Witaszaka z B.K.M Trust International.

Urządzenie zawiera przewód powietrza łączący kanał dolotowy za filtrem powietrza z kolektorem ssącym za przepustnicą. W przewodzie powietrza, w ściśle określonym miejscu osadzony jest cylindryczny stabilizator przepływu pojadający otwór, za którym znajduje komora rozprężna łącząca się z ssącym kolektorem.

Długość odcinka przewodu powietrza od wlotu do cylindrycznego stabilizatora przepływu oraz długość komory rozprężnej są ściśle ustalone dla określonego typu silnika.

Taka przystawka powietrzna powoduje zgranie parametrów przepływu z efektami działania magnetvzera paliwa, co zapewnia bardzo dobry proces spalania mieszanki w komorze silnika. Większa energia cieplna i szybszy proces spalania to większe ciśnienie wywierane na tłok, czyli wzrost mocy i momentu obrotowego. Przy mniejszym otwarciu przepustnicy uzyskujemy prędkość pojazdu, dla której wcześniej musieliśmy zużyć znacznie więcej paliwa.

• Przystawka nie zastępuje gaźnika, lecz usprawnia jego działanie.

-  Zadaniem gaźnika jest wytworzenie mieszanki palnej o optymalnym składzie dla każdych warunków pracy silnika. Tak jest tylko w teorii. Praktyka wykazuje, ze rozpylenie paliwa oraz mieszanie go powietrzem i stworzenie warunków do parowania rozdrobnionych kropel, każdy gaźnik realizuje tylko w pewnym zakresie.

Przyczyną tego stanu jest masowość produkcji. Wytwórcom nie opłaca się precyzyjnie dopasowywać poszczególnych elementów gaźników, które wykonywane są jako ciśnieniowe odlewy ze stopu aluminiowo-cynkowego. Podstawowe elementy gaźnika nie są najlepiej wykonane z punktu widzenia strat przepływu, gdyż nie są obrabiane powierzchniowo. Pozostają takie, jakie wyszły z procesu odlewniczego. Ponadto konstruktorzy gaźników nigdy nie brali pod uwagę specyficznych potrzeb regulacyjnych stosunku paliwa do powietrza, które wymusiło paliwo poddane aktywacji magnetycznej. Nie znali wtedy tego problemu. Z punktu widzenia paliwa tradycyjnego, bez magnetyzacji, współczesne gaźniki dobrze spełniają swoją rolę. Dopiero stosowanie magnetyzerów paliwa multimag FE w silnikach z zasilaniem gaźnikowym wykazało, że regulacja składu mieszanki i położenia przepustnicy załatwia tylko część potrzeb. Ciągle brakowało możliwości stworzenia takiego składu mieszanki paliwowo-powietrznej, który dałby magnetyzerowi szansę na pełne wykorzystanie jego możliwości.

• Czy przydatność przystawki multi-air jest pewna?

Urząd Patentowy uznał ją za nowość techniczną w skali światowej. Wynalazek jest chroniony patentem nr 176686. Naukowcy i praktycy z niedowierzaniem przyjmowali pierwsze informacje o wynikach badań przystawki współpracującej z magnetyzerem paliwa. Badania powtarzano kilkanaście razy. Samochody testowano na torach próbnych przy fabryce samochodów oraz na torach wyścigowych. Rajdowcy stwierdzili przyrost prędkości maksymalnej auta o 20 do 39 km / h, znacznie lepsze przyspieszenia i spokojniejszą pracę silnika. Normalni użytkownicy samochodów byli zaskoczeni zdecydowaną poprawą parametrów trakcyjnych auta oraz oszczędnością paliwa. W autach małolitrażowych zużycie paliwa spadło z 6,5 do 4,5 L / 1OO km, co stanowiło oszczędność aż 30.7%. Niewiarygodne!

• Samochodów z gaźnikami jest jednak coraz mniej. Czy multi-air będzie miał szansę zaistnieć na rynku?

- Wydaje się, ze zastosowanie magnetyzera paliwa multimag FE z przystawką powietrzną multi-air w samochodzie gaźnikowym Daewoo Tico, może uczynić to auto jeszcze bardziej atrakcyjnym. Tico, byłoby wtedy najekonomiczniejszym samochodem małolitrażowym w Europie. Dojdzie do tego jeszcze zdecydowany wzrost mocy i dynamiki pojazdu, mniejsza emisja CO, HC i N0x i spokojniejsza praca silnika.

• Czy multi-air można zamontować w każdym samochodzie gaźnikowym?

- W fabrycznie nowych autach można montować magnetyzer paliwa multimag FE i przystawkę jednocześnie. W samochodach już eksploatowanych wymagane jest wcześniejsze założenie magnetyzera paliwa FE. Po upływie ok. 2 miesięcy i przejechaniu ok. 1500 km, które służy usunięciu nagaru i nasyceniu magnetycznemu komory spalania oraz „przyzwyczajeniu" silnika do pracy z innym ( zmagnetyzowanym ) paliwem - montujemy przystawkę powietrzną.

Pracę tę winien wykonać mechanik w warsztacie. W wielu samochodach wymagane jest wywiercenie i nagwintowanie otworu o określonej średnicy w ściśle oznaczonym miejscu na kolektorze ssącym, pod przepustnicą gaźnika.

• Do tego potrzebne jest przygotowanie fachowe.

- Dlatego przewidujemy zawieranie umów licencyjnych na montaż Multimagów i przystawek multi-air z serwisami i warsztatami samochodowymi na terenie kraju.

Podpis pod zdjęciem : Przystawka powietrzna multi-air chroniona patentem nr 176686 i magnetyzer paliwa multimag Fe - to zestaw, który gwarantuje niewiarygodną oszczędność paliwa (25%) oraz zdecydowany wzrost mocy silnika. Na zdjęciu przystawka do 126-p i multimag Fe.

Rozmawiał:
Tadeusz Gołabek

 

Copyright by B.K.M. Trust International Poznan. Wszystkie prawa zastrzeżone.