Samodzielnie, ale prawidłowo

Moje Auto nr 3. marzec 1999

str. nr. 25

Czytelników nam przybywa, dlatego więc zapewne wielu z Państwa pyta o sprawy już omawiane na łamach "Mojego Auta". Jedna z nich dotyczy aktywatorów magnetycznych montowanych w samochodach z zapłonem iskrowym, zasilanych paliwem LPG. Wyjaśniamy więc, ze zgodnie z instrukcja obsługi Multimagów, powinno się instalować dwa aktywatory paliwa FE, jak najbliżej siebie na przewodzie odprowadzającym gaz z reduktora do mieszalnika.

Zasady eksploatacji Multimagów są sprecyzowane w załączonej do urządzeń ulotce informacyjnej. Okazuje się jednak, że nie wszyscy ją czytają dokładnie.

Uwaga dotyczy również montażystów. Z korespondencji wnioskujemy bowiem, że niektórzy kierowcy montują Multimagi samodzielnie. Nie mam nic przeciwko temu, pod warunkiem, ze sprzedający zainteresuje się w jakim samochodzie ma być zamontowany Multimag.

W przypadku naszego korespondenta, jeden Multimag FE niewiele zmienił. Dwa aktywatory magnetyczne przyniosą zauważalne zmiany: wzrosną prawdopodobnie obroty biegu jałowego (trzeba będzie je wyregulować) w wyniku poprawy spalania, silnik będzie pracował równiej i oszczędniej.

Miliard nadal czeka!

Producent Multimagów dwa miesiące temu ogłosił konkurs, w którym zaproponował miliard złotych (starych) nagrody dla tego, który udowodni, ze aktywatory magnetyczne Multimag prawidłowo zamontowane w samochodzie nie działają. Szczegółowe zasady konkursu zamieściliśmy w numerach 1 i 2/99 "Mojego Auta".

l co, proszę sceptyków? Cisza na morzu, przeciwnicy nabrali wody w usta, udają, że nie czytają (oj, czytają dokładnie!), zbywają ofertę pod byle pretekstem.

Przyznam się, że liczyłem na jeden choćby spektakularny pojedynek, na przykład w licencjonowanej stacji kontroli pojazdów, w obecności diagnosty i rzeczoznawcy PZMOT. Niestety, oponenci z tytułami naukowymi i prości mechanicy, zwolennicy metody siłowej w regulacjach i naprawach samochodów (klucz płaski, młotek i śrubokręt) podali tyły. Bez komentarza. Liczyliśmy na ciekawszy reportaż. Skończyło się na razie walkowerem.

(AS)

Od organizatora konkursu

Po dwóch miesiącach nie ma chętnych do udziału w konkursie, do którego organizatorzy zapraszają indywidualnie naukowców z uczelni technicznych i praktyków z czołowych serwisów obsługi samochodów w kraju. Okazuje się, że wielu naukowców i praktyków zainstalowało już Multimagi w swoich autach i chętnie polecają je innym. Najwięksi sceptycy postanowili poczekać trzy miesiące do zamknięcia konkursu. Oczekują finału.

krystian witaszak

 trust international

Opinie fachowców

Każdy chce mieć samochód ekonomiczny a przy tym szybki i wytrzymały. Poprawić fabrykę jest jednak trudno. Tylko niewiele urządzeń sprawdza się w praktycznym działaniu. Co sadza o walorach multimagów samochodowi specjaliści? Oto dwie opinie.

·     Każdy zadaje sobie pytanie: "O ile spadnie zużycie paliwa w moim samochodzie?." Możemy powiedzieć na podstawie doświadczeń z własnymi i samochodami klientów, że jest to uzależnione od jakości rozpylania i sposobu dostarczania mieszanki do silnika.

Największy spadek występuje w silnikach gaźnikowych i wtrysku jednopunktowego. Jest to spowodowane tym, że w jednym i drugim przypadku paliwo rozpylane jest przepustnica, która przy ekonomicznej jeździe jest uchylona w niewielkim stopniu. Paliwo spływa po niej i po ściankach kolektora ssącego. Dzięki zamontowaniu magnetyzera Multimag następuje bardzo wyraźna poprawa mieszania się paliwa z powietrzem. Lepsze parametry pracy silnika i spalania owocują u naszych klientów spadkiem zużycia paliwa, np. w Hondzie Civic o 1,5 L/100 km, co stanowi 16% oszczędności.

Natomiast w wielopunktowych układach wtryskowych każdy cylinder jest zasilany oddzielnym wtryskiwaczem Możliwe jest dokładne dawkowanie paliwa do poszczególnych cylindrów, co zapewnia precyzyjnie regulowanie składu mieszanki. Wtrysk odbywa się w bezpośredniej bliskości poszczególnych zaworów dolotowych, gdzie paliwo porywa płynący strumień powietrza. Jego zawirowania ułatwiają powstanie mieszanki zdolnej do spalenia w cylindrze. Są to silniki najbardziej oszczędne i ekologiczne.

Można byłoby sadzić, że w różnych układach wielpunktowych nic nie można już poprawić. Jednak zarówno w silnikach z jedna linia sterująca, z układami wtrysku sekwencyjnego czy wtryskiem bezpośrednim występuje oszczędność paliwa, średnio 10%.

Dysponując samochodem z układem wtrysku sekwencyjnego marki Chrysler Cirrus, stwierdziłem wyraźnie wyciszenie pracy silnika, poprawę dynamiki i elastyczności już po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów. Zużycie paliwa spadło o około 10%. W krótkiej opinii nie jest możliwe podanie wszystkich zalet magnetyzera Multimag, zależy to od wielu czynników.

inż. Andrzej Poniedziałek Unitronic - Tuning elektroniczny Warszawa ul. Pęcherska 36 b

• Jestem właścicielem warsztatu samochodowego na Pradze Południe w Warszawie. Montażem Multimagów zajmuję się od roku. Najpierw założyłem je oczywiście do swojego Citroena BX 19 diesel (przebieg 200.000 km). Pierwszym efektem zaraz po założeniu była cichsza i równiejsza praca silnika, drugim wyraźna poprawa dynamiki i elastyczności, trzecim mniejsze zadymienie przy rannym uruchamianiu i wreszcie czwartym, mimo dość dynamicznego stylu jazdy, spadek zużycia paliwa o 10-15%. Zachęcony tymi doświadczeniami postanowiłem eksperymentować dalej i założyłem Multimagi w samochodzie CC 700 jednego z członków rodziny. Nie poinformowałem0 tym użytkownika, chciałem sprawdzić, czy moja opinia się potwierdzi. Po pewnym czasie zadano mi pytanie: "Co zrobiłeś z moim samochodem, że lepiej jeździ i mniej pali?".

Montowałem Multimagi w wielu samochodach klientów, którzy przysyłają następnie swoich znajomych. Uważam, że efekty, jakie uzyskuje się dzięki Multimagom, są zadziwiające, jeśli weźmie się pod uwagę ich cenę i łatwość montażu.

Roman Czarnota-Bojarski Auto-BCD, Warszawa ul. Komorska 55 a

Krótko

Krzysztof S. z Koszęcina pyta, jak długo działają Multimagi i czy można je demontować przed sprzedażą auta i przekładać do innego samochodu? 

Teoretycznie aktywatory magnetyczne są 1 "wieczne", czyli nie ulegają zużyciu w trakcie eksploatacji. Można ich trwałość określić na lat co najmniej dwadzieścia. Demontaż i montaż Multimagów za pomocą plastikowych zapinek jest prosty, nic więc nie stoi na przeszkodzie, aby obsługiwały kolejne samochody.

Copyright by B.K.M. Trust International Poznan. Wszystkie prawa zastrzeżone.