W sprawie ochrony portfela

Moje Auto nr 10. grudzień 1997 

str. 28

Aktywatory magnetyczne, czyli magnetyzery nowej generacji typu Multimag, opracowane przez naukowców japońskich, szwedzkich i polskich, szybko zdobywają nowych zwolenników.

Mechanicy samochodowi potrafią obiektywnie sprawdzić działanie tego urządzenia wdowolnym aucie. Podłączają analizator spalin przed i kilkanaście minut po założeniu Multimaga i oceniają uzyskane różnice w emisji tlenku węgla „CO" i węglowodorów „HC".

Wielu czytelników zadaje nam pytanie, czy warto stosować Multimag w nowoczesnym samochodzie z katalizatorem?

O odpowiedź poprosiliśmy doświadczonych diagnostów samochodowych przeprowadzających obowiązkowe badania techniczne w Stacji Kontroli Pojazdów PZM w Poznaniu, ul. Czarnkowska 10/12 Bronisława Pachołka i Stefana Madalińskiego.

Na podstawie naszych sześcioletnich doświadczeń związanych z oceną pracy silników wyposażonych w magnetyzery, możemy stwierdzić, że niektóre rodzaje tych urządzeń poprawiają proces spalania paliwa w komorze silnika. Dotyczy to zarówno starszych samochodów z zasilaniem gaźnikowym, jak i nowych z układami wtryskowymi i katalizatorami.

Wiele samochodów z niesprawnymi katalizatorami nie mogłoby być dopuszczonych do ruchu, gdyby nie zainstalowano w nich magnetyzerów. Okazuje się bowiem, że kierowcy jeżdżą często z uszkodzonym katalizatorem, nie zdając sobie z tego sprawy Na ogół kierowcy wiedzą tylko tyle, ze katalizator ulega zepsuciu, jeśli do zbiornika paliwa wlewa się benzynę ołowiową. Nie wiedzą natomiast, że katalizator można bardzo szybko uszkodzić w wyniku gwałtownego zdejmowania nogi z pedału przyspieszenia (gazu) podczas jazdy z dużą prędkością.

Co się wówczas dzieje?

Nie spalone paliwo gromadzi się w katalizatorze i uszkadza go. Kierowcy nie wiedzą także, że mając katalizator nie należy dopuszczać do zużycia paliwa do ostatniej kropli. Prowadzi to do nieregularnego spalania mieszanki w cylindrach, a w konsekwencji do skroplenia paliwa w katalizatorze i jego uszkodzenia. Podobnie szkodliwe skutki dla katalizatora mają zakłócenia w działaniu elektroniki samochodowej. Jeżeli silnik nagle zużywa za dużo paliwa, to może się okazać, że ma to wpływ na temperaturę spalania i przegrzanie katalizatora.

Bardzo często dochodzi do uszkodzenia katalizatora w wyniku uruchamiania samochodu „na pych", kiedy silnik odmawia posłuszeństwa na postoju.

Wiemy już jakich przestrzegać zasad, aby nie dopuścić do uszkodzenia katalizatora, tym bardziej, że zainstalowanie nowego urządzenia jest bardzo kosztowne. A co mają do tego magnetyzery?

Znacznie łatwiejsze życie mają kierowcy, którzy wyposażyli swoje pojazdy w magnetyzery. Po aktywacji magnetycznej paliwo jest spolaryzowane i naładowane dodatnio. Zlepione grupy węglowodorowe są rozbite, z mniejsze cząsteczki węglowodorów silnie połączone z tlenem. Wtedy każde paliwo, nawet w najbardziej nowoczesnym silniku, jest znacznie lepiej spalane (pełniej) w komorze a nie poza nią w katalizatorze. Dowodem jest dużo mniejsza emisja CO i HC przed katalizatorem, co bardzo skutecznie chroni to urządzenie przed uszkodzeniem w wyniku dopalania paliwa. Mniejsza emisja CO i HC, to lepsze spalanie, większa moc silnika i oszczędność paliwa. Oznacza to również skuteczniejsza ochronę środowiska.

Rozumiem, że jest to opinia praktyków.

Nasza pozytywna ocena działania niektórych rodzajów magnetyzerów wynika zarówno z oceny pracy silników wielu samochodów poddawanych okresowym badaniom kontrolnym w naszej stacji, jak i z badań własnych aut marki Opel, Skoda, Polonez, w których założyliśmy magnetyzery sześć lat temu.

Zgadzamy się z opiniami wielu kierowców korzystających z usług naszej stacji i serwisu, że magnetyzery typu Multimag działają bardzo skutecznie zarówno w samochodach zasilanych benzyną jak również olejem napędowym i gazem. Pomysłowa konstrukcja tych urządzeń oraz ich kształt i małe rozmiary pozwalają na łatwy i szybki montaż na zewnątrz przewodów paliwowych, bez ich przecinania, w każdym samochodzie.

Reasumując, potwierdzamy zgodnie, że aktywator magnetyczny nowej generacji Multimag FE zapewnia lepsze spalanie paliwa w komorze silnika i dzięki temu gwarantuje znacznie mniejsze obciążenie katalizatora i jego dłuższą żywotność oraz mniejszą wrażliwość na uszkodzenia powodowane dopalaniem paliwa.

Dziękujemy za rozmowę i przypominamy adresy firm sprzedających Multimagi i udzielających naszym Czytelnikom wyczerpujących informacji technicznych.

(AS)

Opis przy zdjęciu : Szef Stacji Kontroli Pojazdów P.Z.M. w Poznaniu, mgr mi. Bronisław Pachołek (z prawej) oraz starszy diagnosta Stefan Madaliński podczas badania aktywatorów Multimag w samochodzie Daewoo Nexia.

Copyright by B.K.M. Trust International Poznan. Wszystkie prawa zastrzeżone.